Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu – podsumowanie

Z wielką przyjemnością pragniemy przedstawić historię pełną pasji, sztuki i niezwykłej troski o dziedzictwo kulturalne. Opowiemy Wam o projekcie, który przywrócił blask nieocenionym dziełom Jana Bukowskiego, ukazując jak sztuka, historia i konserwacja splatają się w jedno, tworząc niezapomnianą opowieść.

Projekt „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu”, wspierany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury, wykraczał poza zwykłą konserwację. W jego ramach przeprowadzono niezwykle wymagające prace konserwatorskie, które objęły trzy wspaniałe akwarele na kartonie, będące projektami witraży: „Najświętsza Maria Panna” (nr inw. MS/H/3551), „Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem” (nr inw. MS/H/3552) oraz „Stygmatyzacja św. Franciszka” (nr inw. MS/H/3553). Te niezwykłe dzieła, stworzone przez Jana Bukowskiego – wybitnego krakowskiego artysty przełomu XIX i XX wieku oraz okresu międzywojennego, stanowią unikatowy element kolekcji Pałacu Schoena Muzeum. Przedstawione kartony, nabyte przez sosnowieckie muzeum na rynku antykwarycznym w 2015 roku, były w złym stanie zachowania, co było wynikiem wieloletniego przechowywania w nieodpowiednich warunkach.

Dzięki wsparciu ministerialnemu udało się nie tylko przywrócić te dzieła do stanu umożliwiającego ich ekspozycję, ale również pozwalające na prowadzenie badań naukowych i działalności popularyzatorskiej. Mogą służyć jako cenne źródło informacji dla badaczy twórczości Jana Bukowskiego, sztuki młodopolskiej i okresu dwudziestolecia międzywojennego. Co więcej, są one wyjątkowym świadectwem historii Sosnowca, miasta posiadającym bogate, wielokulturowe dziedzictwo.

24 listopada odbyła się oficjalna prezentacja prac, a także sesja naukowa „Dziedzictwo odzyskane. Witraże katedralne Sosnowca i ich polityczne paradygmaty”, podczas której podkreślono znaczenie Sosnowca jako prężnego ośrodka gospodarczego, społecznego i kulturalnego na przełomie XIX i XX wieku oraz w okresie międzywojennym, z silnymi artystycznymi powiązaniami z Krakowem. Ważnym elementem projektu był film „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego”, który stanowi trwały, łatwo dostępny ślad działań podjętych przez Pałac Schoena.

Warto podkreślić, że podjęliśmy także starania, aby dzieła Bukowskiego mogły poznać osoby ze specjalnymi potrzebami – wystawie towarzyszyły tyflografiki, natomiast wspomniany wyżej film powstał w wersjach z audiodeskrypcją i tłumaczem PJM.

Projekt nie tylko zachował dla przyszłych pokoleń dzieła Jana Bukowskiego, ale także wzmocnił poczucie wspólnoty i dumy z lokalnego dziedzictwa. Podsumowując, projekt konserwacji i digitalizacji dzieł sztuki przyniósł znaczące korzyści, zarówno dla samych obiektów, jak i dla społeczności. Przede wszystkim, udało się przywrócić obiekty do stanu pozwalającego na ich ekspozycję, co umożliwia ich oglądanie i docenianie przez publiczność. Dzięki temu odnowieniu, zabytki te mogą być odpowiednio opracowane i przechowywane, zabezpieczając je przed dalszym uszkodzeniem.

Projekt miał także wpływ na zwiększenie świadomości dotyczącej lokalnej historii i dziedzictwa, przyciągając nowych odbiorców. Poprzez prezentację odnowionych dzieł, społeczność miała okazję na nowo odkryć i docenić bogactwo kulturalne regionu. Ponadto, projekt przyczynił się do podniesienia standardów przechowywania i zabezpieczenia zbiorów, co jest kluczowe dla ochrony tych bezcennych artefaktów na przyszłość.

 

Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu” – dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status