18 listopada o godzinie 17.00 zapraszamy na kolejny „Zagłębiowski Czwartek” z interesującym wykładem pana Artura Roka o zamku w Siewierzu.
11 listopada muzeum nieczynne
W czwartek 11 listopada Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu będzie nieczynne dla zwiedzających.
Papuga Félicité – Instalacja malarska Poli Dwurnik
Papuga Félicité
Instalacja malarska POLI DWURNIK
Monumentalny obraz Papuga Félicité to wyobrażenie papugi z opowiadania Gustava Flauberta Prostota serca wydanego w 1877 roku jako pierwsza część Trzech opowieści. Pracowita i skromna służąca o imieniu Félicité – niedoceniana i niekochana – dostaje w prezencie zieloną papugę Loulou, która staje się jej jedynym przyjacielem. Gdy ptak umiera, Félicité nie może pogodzić się z jego utratą i płaci za wypchanie Loulou. Zmumifikowana, nieruchoma papuga patrzy teraz szklanym okiem na coraz starszą i coraz bardziej schorowaną kobietę, która w swojej biednej izdebce na poddaszu codziennie żarliwie się modli. Któregoś dnia Félicité zaczyna kierować pacierz do wypchanego ptaka. Wkrótce Félicité umiera. W chwili śmierci widzi nad sobą gigantyczną papugę, unoszącą się w powietrzu. Obraz ukazuje tę wizję, moment przejścia. Ogromna papuga otwiera wrota do zaświatów. Mała zielona Loulou, która znajduje się w centrum mikrokosmosu samotnego człowieka, staje się Wielką Kosmiczną Papugą – przybyszką z innego wymiaru; niepojętym bóstwem i przedziwnym obcym.
W różnych kulturach i wierzeniach papuga jest uważana za łącznika z przeszłością (duszę lub posłannika zmarłego), albo z przyszłością (asystenta wróżbity). W ikonografii chrześcijańskiej towarzyszy Adamowi i Ewie w raju. W biograficznym eseju Papuga Flauberta, pióra Juliana Barnesa, ptak uosabia samego autora Pani Bovary – mistrza słów, którego jednak nie sposób prawdziwie poznać czy opisać. Bohater książki, fikcyjny biograf Flauberta próbuje dociec, która z dwóch wypchanych papug przechowywanych w muzeach jest pierwowzorem Loulou. Zielona papuga – ta z niesamowitej wizji Félicité oraz ta uwięziona na muzealnej półce – to tajemnica.
We foyer Pałacu Schoena – Muzeum w Sosnowcu na chwilę ujrzymy ją tak, jak Félicité – unoszącą się ponad naszymi głowami. Gdy wejdziemy na piętro Muzeum i wychylimy się przez jedno z okien, zobaczymy ją z bliska, ale nie w całości. Pozostanie nieprzenikniona.
POLA DWURNIK
Artystka wizualna urodzona w 1979 roku w Warszawie. Główne obszary jej działalności artystycznej to malarstwo olejne, różne formy rysunku, litografia i self-publishing. Autorka ośmiu książek artystycznych. Najbardziej znaną jest Dziewczyna na płótnie / Girl on Canvas, w której m.in. Olga Tokarczuk, Maria Poprzęcka czy Piotr Lachmann interpretują malarstwo Dwurnik. W latach 2004–2005 stypendystka i rezydentka Laurenz-Haus Stiftung w Bazylei. Współpracuje z magazynem artystycznym „Postmedium” oraz Krupa Gallery we Wrocławiu i Daniel Benjamin Gallery w Londynie. Obrazy i rysunki Poli Dwurnik były pokazywane na licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju oraz zagranicą. Prace artystki znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Współczesnego Wrocław, POLIN w Warszawie oraz w kolekcjach prywatnych na całym świecie.
Projekt powstał z inicjatywy Instytucji Kultury Ars Cameralis oraz Pałacu Schoena – Muzeum w Sosnowcu.
Wystawa w Galerii TwK: Piotr Zatorski – Powiększenia
W czwartek 21 października o godz. 18.00 zapraszamy na wernisaż do Galerii Trójkąt w Kole.
Wystawę fotografii Piotra Zatorskiego pt.: 'Powiększenia’ będzie można oglądać od 21 października do 21 listopada.
Wstęp wolny. Zapraszamy!
—
Współczesna cywilizacja ma swoją wizualną stronę w wielowymiarowym zalewie spreparowanych obrazów atakujących nas w zróżnicowanej formie każdego dnia. Prezentowane zdjęcia są wyrazem wewnętrznej, emocjonalnej potrzeby zbliżenia fotograficznego obiektywu do nieprzypadkowo wybranych obiektów z odseparowanego świata surrealistycznej wyobraźni. Obiektów zamkniętych kolistą ramą powiększającej lupy – narzędzia przybliżającego świat nieoczywistych, niejednoznacznych obrazów ze sfery pamięci, osobistych odczuć, skojarzeń, podświadomych lęków, symboli i znaczeń.
„Powiększenia” – to kameralny cykl zdjęć, eksperymentalna gra dopełnień pomiędzy tym co wyraziste i rozmyte, kompletne i fragmentaryczne, realne i metaforyczne, ujawnione i ukryte. Film „Powiększenie” Michelangelo Antonioniego z 1966 roku być może jest tutaj uprawnioną analogią. Reżyser pokazuje, że dogłębna percepcja przypadkowo wykonanego zdjęcia może dostarczyć wstrząsających doznań, stać się inspiracją do dalszych poszukiwań i sytuacyjnych analiz w rozwikłaniu gnębiącej tajemnicy, aby stać się w rezultacie przyczyną nieoczekiwanego zwrotu akcji i refleksyjnej przemiany głównego bohatera.
W filmie obiektem „powiększenia” jest człowiek. Na wystawianych fotogramach to przeskalowany i zaaranżowany przedmiot, w sztuce zwany „martwą naturą”. W obu wypadkach zachodzi jednak podobna próba dostrzeżenia pod powierzchowną powłoką ujawnionego obrazu czegoś więcej. Refleksyjnym spojrzeniem wyobraźni można zerknąć głębiej, tam gdzie być może nic nie jest takim jak się na pierwszy „rzut oka” wydaje.
Odilon Redon trafnie twierdził : „Chociaż koniecznym punktem wyjścia jest realność widziana, to prawdziwa sztuka jest w realności odczutej”. Sztuka rozumiana jako wymiar odkrywania pewnej tajemnicy, gdzie aby prawdziwie odczuć trzeba aż dostrzec a nie tylko zobaczyć. Podobno we śnie widzieć znaczy wiedzieć a patrzeć znaczy myśleć. Możliwe, że te nieco surrealistyczne Powiększenia nawiązują do świata sennych skojarzeń, symboli, obaw i lęków naszych czasów.
W dniu 5 października 2021 muzeum nieczynne
W związku z awarią uniemożliwiającą pracę muzeum w dniu dzisiejszym tj. 5 października 2021 roku Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu będzie nieczynne dla zwiedzających. Przepraszamy za utrudnienia.
Ogólnopolski Konkurs Sztuki Sakralnej OKSSa 2021
Czym jest, może lub powinna być współczesna sztuka sakralna? Czy sztuką przekazującą prawdy duchowe wywodzące się z religii? A może sztuką symboliczną? Na te pytania spróbują odpowiedzieć twórcy, organizatorzy i jurorzy (wśród, których zasiądzie dyrektor Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu – Paweł Dusza) podczas Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Sakralnej OKSSa 2021.
Do 21 października 2021 r. trwa nabór prac, a organizatorzy zapraszają wszystkich Twórców, profesjonalistów i amatorów, których wrażliwość pozwala tworzyć wysokiej jakości dzieła w sferze tak specyficznej jak sacrum, do wzięcia udziału.
Wystawa w Galerii TwK: Karolina Kindler-Skowronek – DE LUXE
Weekend seniora
Z przyjemnością informujemy, że Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu 2 i 3 października 2021 przystępuje do akcji „Weekend seniora z kulturą” – w tych dniach wejście do muzeum i zwiedzanie wystawy stałej „Polskie szkło współczesne” oraz wystawy czasowej w galerii 'Trójkąt w Kole’ będzie bezpłatne dla seniorów. Zapraszamy!
Zagłębiowski czwartek w Pałacu Schoena
16 września 2021 roku zapraszamy do Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu na pierwszy po przerwie 'Zagłębiowski Czawartek’. O godz. 17.00 dr Mirosław Węcki (UŚ) wygłosi prelekcję pt.: 'Schyłek II wojny światowej w Zagłębiu Dąbrowskim’. Wstęp wolny.
Od Maneta do Cézanne’a. Grafiki impresjonistów i postimpresjonistów z kolekcji prywatnej.
Wystawa w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu – „Od Maneta do Cézanne’a. Grafiki impresjonistów i postimpresjonistów z kolekcji prywatnej.”
Malarstwo impresjonistów i postimpresjonistów cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem miłośników sztuki, o czym świadczą tłumy odwiedzających galerie na całym świecie, a także niebotyczne ceny obrazów Maneta, Sisleya, Renoira, Cézanne’a na aukcjach dzieł sztuki.
Zdecydowanie mniej znane i często niedoceniane są grafiki czołowych przedstawicieli tych nurtów. Na wystawie w sosnowieckim muzeum prezentujemy 130 prac graficznych najbardziej znanych i cenionych artystów nowej sztuki: Armanda Guillaumina, Édouarda Maneta, Augusta Renoira, Alfreda Sisleya, Paula Cézanne’a, Edgara Degasa, Paula Gauguina, Henri de Toulouse-Lautreca.
Do najcenniejszych należą cykle: E. Degasa La Famille Cardinal (Rodzina Cardinal) (1877-1878), H. de Toulouse-Lautreca Au pied du Sinaï (U stóp góry Synaj) (1898), P. Gauguina Avant et après (Przed i po) (1902-1903).
Większość „rytych impresji – jak mawiał Pissarro, oddaje atmosferę ówczesnego Paryża. Prezentują wizerunki aktorów, postaci z wyższych sfer i zwykłych mieszkańców. Są to ulotne momenty codzienności, chwile zatrzymane na ułamek sekundy. Na ekspozycji nie brakuje także egzotycznych odniesień. Portrety mieszkańców Polinezji Francuskiej przenoszą widzów tysiące kilometrów na południe od Sekwany. Warto je zobaczyć w sosnowieckim muzeum.
Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających od 10 września do 5 grudnia 2021 roku.
Będzie jej towarzyszył szereg wykładów i zajęć warsztatowych, na które serdecznie zapraszamy
26.09.2021, g. 16.00
Prezentacja technik grafiki warsztatowej
Łukasz Kawka
10.10.2021, g. 16.00
Nowe oblicze malarstwa cz. I. Impresjonizm
Ewa Chmielewska
24.10.2021, g. 16.00
Torba z własnoręcznie wykonaną grafiką
– warsztaty plastyczne dla dzieci*
Joanna Krzysztofik
07.11.2021, g. 16.00
Nowe oblicze malarstwa cz. II. Postimpresjonizm
Ilona Gajda
21.11.2021, g. 16.00
Torba z własnoręcznie wykonaną grafiką
– warsztaty plastyczne dla dorosłych*
Joanna Krzysztofik
24.11.2021, g. 17.00
W oparach Montmartre – grafika
Paweł Dusza – wykład odwołany
* Warsztaty plastyczne płatne – 20 zł od osoby.
Ilość miejsc jest ograniczona.
Obowiązują zapisy pod numerem
tel. (32) 363 45 18