– koszt 30 zł / osoba
– zapisy pod nr tel. 32 363 45 18
Dnia 15 sierpnia 2022 roku Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu będzie nieczynne.
Działania proekologiczne zajmują istotne miejsce w strategii funkcjonowania Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu. Aby im sprostać, wszyscy pracownicy muzeum przestrzegają zasad selektywnej segregacji śmieci. W siedzibie muzeum nie używamy plastikowych naczyń, a wodę i inne napoje kupujemy w zwrotnych, szklanych butelkach.
Postanowiliśmy zrobić znacznie więcej. Wykorzystując świetne położenie Pałacu Schoena, otoczonego zabytkowym parkiem, w którym rosną miododajne lipy, akacje, a w bezpośrednim sąsiedztwie, wzdłuż magistrali kolejowej, nawłocie, na jednym z pałacowych tarasów ulokowaliśmy muzealną pasiekę, składającą się z 4 uli, które zamieszkuje 40000 pszczół. Pozyskany miód można nabyć w naszym muzealnym sklepiku. W ramach Pszczelej Ścieżki stworzyliśmy także nową ofertę dla zwiedzających. Są to:
– warsztaty pszczelarskie w muzealnej pasiece.
– warsztaty artystyczne: „Świece z pszczelego wosku w technice decoupage” oraz „Kwietne łąki na bawełnianych torbach”
więcej informacji można uzyskać pod nr. tel. 32 363 45 18
15 września 2022 roku o godz. 17.00 w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu odbędzie się pierwsze po wakacjach spotkanie z cyklu 'Zagłębiowskich Czwartków’
Tematem prelekcji dra hab. prof. UŚ Pawła Tomczoka będą wątki zagłębiowskie w „Ludziach bezdomnych” Stefana Żeromskiego.
Wstęp wolny. Serdecznie zapraszamy!
Zapraszamy do muzeum na wystawę „Marian Malina – retrospekcja” i na kuratorskie oprowadzanie po ekspozycji, które poprowadzi kustosz naszego muzeum, historyczka sztuki Ilona Gajda.
Oprowadzania odbędą się w trzech terminach:
niedziela 7 sierpnia godz. 12.00
niedziela 14 sierpnia godz. 12.00
czwartek 18 sierpnia godz. 17.00
czwartek 15 września godz. 15.00
Mieszkańcy Sosnowca i okolic już od 28 lipca będą mogli obejrzeć wyjątkową wystawę w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu. „Marian Malina- retrospekcja”- to hołd oddany wielkiemu sosnowieckiemu artyście, jednemu z najwybitniejszych polskich grafików XX wieku. Sztuka Mariana Maliny ma wyraz uniwersalny, choć z drugiej strony nie zatraca indywidualizmu sztuki polskiej. Jest to twórczość wielokierunkowa, mimo to mająca zadziwiająco spójny charakter. Artysta tworzył głównie linoryty oraz cellografie powstające w jego autorskiej technice, których istotą było żłobienie rozgrzanym rylcem płyt z tworzywa sztucznego.
Na wystawie zostanie zaprezentowany cały dorobek artysty z kolekcji Muzeum. Od jego pierwszych prac malarskich, jako ucznia Gimnazjum Przemysłu Artystycznego w Sosnowcu, poprzez dzieła malarskie z okresu okupacji i pierwsze grafiki wykonane w okresie studiów w krakowskiej ASP (akwaforta, akwatinta, sucha igła czy litografia) aż do rycin z dojrzałego okresu jego twórczości z cellografiami na czele. Wśród nich eksponujemy pierwszą pracę wykonaną w tej technice pt. Impresje włoskie z 1958 roku.
Marian Malina urodził się 28 VII 1922 roku w Sosnowcu. W latach 1936-1939 uczył się w Gimnazjum Przemysłu Artystycznego w Sosnowcu. Podczas II wojny światowej kontynuował naukę na tajnych kompletach. W latach 1945-1948 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Fedkowicza oraz grafikę u prof. Konrada Srzednickiego i prof. Andrzeja Jurkiewicza. Następnie podjął pracę w macierzystej uczelni w Pracowni Rysunku Wieczornego i Pracowni Litografii prof. Srzednickiego, którego był asystentem do 1953 roku. Pracę pedagogiczną kontynuował na Wydziale Grafiki do 1962 roku. Zajmował się przede wszystkim grafiką, stosunkowo krótko – do końca lat 50. XX wieku – również malarstwem. Był członkiem grup: MARG, „Zagłębie” oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Drzeworytników XYLON w Szwajcarii, a także Komitetu Narodowego AIAP. Wystawiał na wszystkich edycjach Krajowego, a od 1966 roku Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie, również w kolejnych edycjach „Złotego Grona” w Zielonej Górze oraz na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Zdobył nagrody i wyróżnienia w konkursach olimpijskich: 1948, 1952 i 1956 roku, srebrny medal na IV Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa i Grafiki „Bielska Jesień” w Bielsku-Białej 1966 roku, nagrodę i medal na II Międzynarodowym Biennale Drzeworytu w Bańskiej Bystrzycy w 1972 roku, nagrodę Ministra Kultury i Sztuki w 1961 i 1977 roku. Jego prace reprezentowane są w wielu liczących się kolekcjach muzealnych i gabinetach grafiki w kraju i za granicą. Zmarł 28 VII 1985 roku w Sosnowcu.
Partner:
Podczas warsztatów dzieci poznają fascynujący mechanizm działania pszczelej rodziny i dowiadują się dlaczego praca pszczół i innych owadów zapylających jest tak ważna dla naszego środowiska.
Uczestnicy obserwują pszczoły w trakcie ich pracy; oglądają muzealną pasiekę; słuchają ich bzyczenia; dotykają, smakują i wąchają różne produkty pszczele: miód, pyłek, wosk, propolis.
Na koniec każde dziecko wykona swoją świeczkę z wosku pszczelego.
Zajęcia prowadzi mistrz pszczelarski.
Zapewniamy odzież ochronną.
26.07.2022, g.11.00
23.08.2022, g.11.00
Czas trwania: 1,5 h
Cena: 20 zł od osoby
Współorganizator: Pasieka Śląskie Miody
23.06 – 28.08.2022
Wystawa „Miasto – 120 lat Sosnowca” została przygotowana z okazji jubileuszu 25-lecia Grupy Plastycznej Relacje. Założonej w 1997 roku przez Zbigniewa Zdzienickiego, od lat funkcjonującej pod artystyczną opieką Czesława Gałużnego. Prezentuje prace 29 członków Grupy, które będzie można obejrzeć do 28 sierpnia 2022 r.
W 2015 roku Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu zakupiło w krakowskim salonie dzieł sztuki trzy wielkogabarytowe kartony – projekty wykonawcze autorstwa znanego młodopolskiego artysty do trzech witraży zrealizowanych w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu: „Najświętsza Maria Panna”, „Stygmatyzacja św. Franciszka” i „Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem”, które do dzisiaj znajdują się w oknach transeptu katedry. Stanowią one fragment bardzo dużego zespołu liczącego 43 przeszklenia, który w latach 1935 – 1939 wypełnił okna sosnowieckiego kościoła. Wszystkie zaprojektował Jan Bukowski, najwybitniejszy po Stanisławie Wyspiańskim i Józefie Mehofferze, krakowski artysta pierwszej połowy XX wieku.
Zakupione przez muzeum projekty witraży wymagają pieczołowitych i tym samym bardzo kosztownych prac konserwatorskich. Dzięki pozyskanej z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotacji, w ramach programu „Wspieranie Działań Muzealnych 2022” w kwocie 161.700,00 zł oraz dotacji Gminy Sosnowiec, wszystkie zostaną poddane specjalistycznej konserwacji; jeden w roku bieżącym, pozostałe w następnym. Dzięki niej bezcenne dla miasta ale także dla polskiej kultury zabytki zostaną uratowane. Projekt potrwa dwa lata. Zostanie zakończony w grudniu 2023 roku zorganizowaną w Pałacu Schoena sesją naukową. Wtedy kartony witrażowe zostaną zaprezentowane publiczności.
Patronat honorowy:
Arkadiusz Chęciński – Prezydent Miasta Sosnowca
Patronat medialny:
07.07
Papierowy lampion – motyw lata
Pokój zagadek – Po drugiej stronie szafy
14.07
Pamiątka z Sosnowca– magnes autorskiego projektu
Pokój zagadek – Po drugiej stronie szafy
21.07
Pocztówka z wakacji– malowanie na folii
Pokój zagadek – Po drugiej stronie szafy
28.07
Wakacje z duchami– tworzenie masek strasznych duchów i upiorów
Pokój zagadek – Po drugiej stronie szafy
04.08
Witaj lato – morze – plastyczne zabawy z fakturą
Pokój zagadek – Po drugiej stronie szafy
11.08
Witaj lato – góry – plastyczne zabawy z fakturą
Pokój zagadek – Po drugiej stronie szafy
18 .08
Morze w słoiku – trójwymiarowa widokówka z podróży
Pokój zagadek – Po drugiej stronie szafy
(20 zł od osoby – za udział w jednych zajęciach, zapisy pod nr tel. 363 45 18
g. 11.00 Świeca (z wosku pszczelego) ozdobiona techniką decoupage
g. 13.00 Własnoręcznie wykonana biżuteria