Przed świętami do muzeum powrócił po konserwacji pierwszy z trzech wielkoformatowych kartonów (projektów wykonawczych do witraży katedry sosnowieckiej autorstwa Jana Bukowskiego (1873-1943). Karton „Najświętsza Maria Panna” jako pierwszy odzyskał swoje dawne walory estetyczne. Konserwatorka Katarzyna Król-Goździk dokonała kawał dobrej/niesamowitej roboty, gdyż: „ kartonowy projekt był rozerwany na pół, dodatkowo posiadał rozległe przedarcia, dorywczo podklejone przypadkowymi materiałami. Największe rozdarcie, od odwrocia, podklejone było pasami czarnego papieru. Klej użyty do podklejenia spowodował deformacje oraz przesunięcia kompozycji.” Za sprawą cudownych rąk Pani Katarzyny wszystko wróciło na miejsce i Najświętszą Marię Pannę można będzie podziwiać w całości. Dodatkowo konserwatorka wykonała specjalistyczne opakowanie w celu bezpiecznego przechowywania tego cennego dla miasta obiektu.
Konserwacja kartonu została przeprowadzona w ramach realizowanego przez muzeum projektu:
„Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
link o projekcie:
a